Balkan 4

11 juni 2018 - Breda, Nederland

Bij deze deel 4 van 4, geschreven vanuit Breda!

Athene, Griekenland
De auto ingeleverd en met de trein de stad in gereisd, dat scheelt in ieder geval weer een drukke stad zelf met de auto door te hoeven rijden. In Athene het Pantheon in de Acropolis bezocht maar ook in de moderne stad goed naar mijn zin gehad. Meegedaan aan een door gids verzorgde alternatieve rondgang door de stad, op basis van eten. Naast olijven ook goede kaas, souvlaki, en tal van andere lekkere dingen uitgeprobeerd.
Verder koffie gedronken met een professor in de volkshuisvesting om dingen te leren over de Griekse situatie. Hij begeleidt ook een student die haar scriptie over de Nederlandse inrichting van het systeem schrijft, hij vroeg of hij mijn contactgegevens mocht doorgeven voor als ze vragen had, natuurlijk geen probleem!
Op de laatste avond kwam ik erachter dat het openbaar vervoer staakte de volgende dag. Dat was wat onhandig met naar het vliegveld komen. In het hostel afgesproken met een Israëlisch meisje om een taxi te delen, haar vlucht vertrok kort na de mijne. Na een aantal weken geen wekker gebruikt te hebben had ik deze helaas verkeerd ingesteld waardoor ik de volgende ochtend subtiel wakker gemaakt werd omdat ze anders de taxi helemaal zelf moest betalen. Veel geluk gehad dus!

Wenen, Oostenrijk
Waar Griekenland geografisch nog wel Balkan is maar cultureel enigszins discutabel is Oostenrijk eigenlijk op geen enkele manier Balkan meer (sinds het uiteenvallen van de dubbelmonarchie). Desalniettemin nog wel onderdeel van dit reisverhaal 'Balkan'.
May kwam kort na mij aan op het vliegveld van Wenen. Samen van donderdag rond een uur of 12 's middags tot maandag eind van de middag door de stad gestruind. Na een aantal weken op mezelf zijn een fijne overgang naar een situatie terug tussen bekende(n). De toren van de centrale Stephanskathedraal beklommen, de bibliotheek van binnen bekeken, gewandeld in de heuvels rond Wenen en natuurlijk weer goed gegeten, van Kaiserschmarn tot Sachertorte.
Na het vertrek van May nog een paar dagen met collega's diverse organisaties en projecten bezocht op gebied van volkshuisvesting in Wenen, zeer interessant en op een aantal vlakken leerzaam om dingen uit te halen voor Nederland en Bergen op Zoom en omstreken.
Vrijdagavond met de nachttrein van Wenen naar Düsseldorf en na deze laatste nieuwe ervaring inmiddels weer terug in Breda.