Balkan 1

13 mei 2018 - Dubrovnik, Kroatië

Hallo allemaal,

Bij deze een kort verhaaltje over het eerste deel van mijn vakantie in de Balkan. Ik reis door Slovenië, Kroatië, Bosnië en Griekenland. Op dit moment zit week 1 erop.

Lesce, Slovenië
Na aankomst op de luchthaven van Ljubljana een auto opgehaald en naar Lesce gereden. Ik ben hier twee dagen geweest om rond te wandelen in het Triglav-gebied (Triglav is een berg met drie toppen die ook op de vlag van Slovenië staat). Lesce ligt vlak bij het toeristische Bled en gelijknamige meer van Bled. Bij het toerismebureau konden ze mij alleen maar wandelingen van een half tot anderhalf uur aanwijzen. Ik ben toen zelf maar op verkenning gegaan. Hoewel de route door de Vintgar-kloof deels gesloten is kun je in die buurt mooi rond de heuvel wandelen en over de dorpen en kerkjes uitkijken. Ook de wandeling van Mojstrana richting de Triglav-berg is goed te doen. Ik heb hier twee nachten geslapen in een hostel dat in een oud klooster is gehuisvest, heel tof.

Korenica, Kroatië
De grensovergang bij Kroatië kost nog geen 20 seconden (geen Schengen maar wel EU), op zich goed nieuws, behalve dat ik geen stempel kreeg. Vlakbij de Plitvice-meren (werelderfgoed) geslapen in een saai hostel en verder saai plaatsje. Na van circa 8 tot 13 uur rond de meren gelopen te hebben was ik net op weg richting Zadar toen er een paar lifters langs de weg stonden. Het betrof een drietal uit Münster dat ook naar Zadar op weg was, mooi meegenomen.

Zadar, Kroatië
Oude kustplaats aan de Adriatische zee van waar ik langs de kustlijn (over de snelweg is zonde) naar onder ben gereden. Tussendoor nog wel een kleine omweg gemaakt om in Krka te gaan wandelen.

Split, Kroatië
Hele fijne en mooie stad, ook aan de kust. Tevens een heel gezellig hostel met een fantastisch uitzicht, en bier. Het ijs van Luka is anders dan anders en heel erg lekker en het beklimmen van de toren is een echte aanrader.

Dubrovnik, Kroatië
Om hier toe komen rijd je een stukje door Bosnië, mijn hoop was goed op een stempel in mijn paspoort, maar helaas. Wel mocht ik mijn bagage open maken om te laten zien wat ik bij me heb. Net als Split is Dubrovnik heel erg mooi maar wel wat minder goed georganiseerd en ook wat duurder (zoals m.b.t. parkeren). Gelukkig krijg ik nog wel al de hele week studentenkorting met mijn oude pas. Eerdaags haal ik er een keer een jaar collegegeld uit.

Morgen ga ik waarschijnlijk naar Mostar in Bosnië, maar nu eerst iets te eten zoeken. Groetjes!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl